Behandling af hovedpine

At gå med en dulmende hovedpine over bare en dag eller en længer periode, kan være pirrende og påvirke hele hverdagen. En normal hovedpine (spændingshovedpine) tager oftest ikke mere end maks en døgn tid, før den går væk af sig selv. Dog kan en hovedpine konstant i en længere periode eller tilbagevendende hovedpine kræve en behandling af hovedpinen af en kiropraktor på Frederiksberg.

Hvorfor får jeg hovedpine

Der kan være flere gode grunde til, at en person oplever hovedpine minimum 1 gang i livet. Nogle får næsten aldrig hovedpine, mens andre personer oplever smerterne oftere end andre.

Når man snakker om hovedpine, så er der typisk to former, som man snakker om.

Spændingshovedpine

Spændingshovedpine, er den normale hovedpine, som de fleste oplever. Omkring 70% oplever rent faktisk denne form for hovedpine min. 1 gang i deres liv. Dette kan skyldes mange ting, og ikke en form for hovedpine, der kræver behandling, men blot afventning til smerterne i hovedet forsvinder. Det er endnu ikke været muligt for lægerne at fremskaffe en helt præcis forklaring på denne type hovedpine, men de har fundet frem til, at det oftest skyldes dårlig søvn eller kost.

Hvis denne form for hovedpine er vedvarende, kan det være nødvendigt at søge læge eller en anden faglært, der kan være behjælpelig med smerterne i form af kiropraktiske- eller medicinske behandlinger.

Migræne

Migræne er den anden form for hovedpine, som er den slemme form for hovedpine. Denne smerte opleves ofte mere end blot et døgn, og kan være yderst smertefuld. Denne form for hovedpine skal behandles af læge eller kiropraktor og skal oftest behandles med medicinsk behandling. Der er også nogle, der vælger at søge kiropraktisk hjælp, da det også kan reducerer de værste smerter og forebygge kommende anfald. Også i denne form for hovedpine, har lægerne endnu ingen eksakt forklaring, hvorfor den opstår. Der er dog mange, der oplever denne diagnose efter en ulykke eller styrt, hvor de har slået hovedet.

Hvornår er det så slemt, at jeg skal søge læge?

Det er lidt svært eksakt at sige, hvornår der skal tages kontakt til lægen, da det ikke er nødvendigt ved en normal spændingshovedpine. Det er som skrevet helt naturligt for størstedelen af befolkningen at opleve denne hovedpine nogle gange. Dog anbefales det, at søge læge, hvis disse smerter er vedvarende, da det kan skyldes migræne. I dette tilfælde er det vigtigt at få det behandlet eller forebygget.

Du kan læse om symptomerne, som lægen stiller diagnosen ud fra her.

Hvad kan jeg selv gøre ved hovedpine?

Her tager vi udelukkende udgangspunkt i spændingshovedpine, da det er her, du selv kan gøre noget. I dette tilfælde er det vigtigt, at du forsøger vidt muligt at skære ned på alkohol og rygning samt får en god nattesøvn. Det er ofte folk, der har stillesiddende jobs, hvor de sidder stille, der oplever smerterne oftere. Derfor anbefales det, at du er helt sikker på, at du sidder rigtigt, hvis du har et stillesiddende job. Dermed er en generelt livstil med til et reducere din hovedpine samt, hvor mange smerter du oplever, ved en spændingshovedpine. Derfor bør du også spise sundt og få dyrket regelmæssigt motion.

Nyttige kilder:

Netdoktor.dk

Sundhed.dk

About the Author

Frederiksberg Kiropraktor
Kiropraktor på Frederiksberg - KiroUltra.dk Kiropraktor & Sportsklinik

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/kiroultra.dk/public_html/frederiksberg-kiropraktor.dk/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405