Derfor får du ondt i ryggen

Ondt i ryggen

De fleste oplever ondt i ryggen på et eller flere tidspunkter gennem deres liv. Derfor er det vigtigt, at du ved hvad du skal gør for at behandle det, og hvornår du skal søge læge. Samtidig er det vigtigt at vide, hvordan du forebygger kommende rygsmerter og forebygger kommende.

Før du søger læge med det samme, så skal man forstå, at langt fra er altid, at ondt i ryggen skyldes alvorlige sygedomme eller skader. Derfor anbefales du, at du afventer nogle dage, før du vælger at kontakte din egen læge, vagtlægen eller en kiropraktor.

Mange oplever at deres smerter opstår efter tungt fysisk arbejde, hvor de derefter oplever akutte smerter i ryggen. Hvis smerterne i dette tilfælde er ulidelige, så bør man søge hjælp hurtigst muligt, ellers anbefales det igen, at man afventer et par døgn, før man søger professionel hjælp.

Hvad bør du gøre mod rygsmerter

Hvis du oplever du begynder at få rygsmerter over en længere periode, er der nogle ting, som du selv bør og kan gøre ved dette. Det anbefales i følge Netdoktor, at du gør følgende:

• Lade vær at ligge dig i senge, men kom om og lav nogle små ting. Dette styrker din rygs muskler, som vil reducere dine smerter på længere sigt.
  • Hvis du oplever akutte smerter, efter f.eks. fysisk arbejde som skrevet herover, så anbfales det, at du ligger is på smertestedet.
  • Træning regelmæssigt, specielt med fokus på ryg og læn.
  • Finde en arbejdsteknik, der passer dig og dit arbejde bedste, og samtidig skåner din ryg og reducerer dine smerter.

About the Author

Frederiksberg Kiropraktor
Kiropraktor på Frederiksberg - KiroUltra.dk Kiropraktor & Sportsklinik

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/kiroultra.dk/public_html/frederiksberg-kiropraktor.dk/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405